Civil online marketing ajánlások

Az internet terjedése komoly lehetőséget adott a civil szféra kezébe. Lehetővé tette, hogy könnyen, olcsón lehessen üzeneteket eljuttatni szerte a világba, könnyen elérhetővé váltak a közfontosságú információt. Az információfogyasztás utóbbi fél évtizedben lezajlott változásai (közösségi média alapú gondolkodás, keresési és szűrőbuborékok elterjedése) egyszerre jelent lehetőséget és nehézséget. Az internet könnyen használható, de sikeres kampányt és tevékenységet folytatni nagyon nehéz.

A sikeres civil online kampányok nemzetközi áttekintése után a következő ajánlásokat fogalmazhatjuk meg.

  1. Sokcsatornás, intenzív, hosszú távú projektek, időszakos kampányokkal feldobva (pénzgyűjtés, hálózatépítés)
  2. A fő kihívás: kitörni a buborékokból - csatorna és helyszín váltogatások, a buborékoat előnyünkre használni, a halványan érdeklődőket erősen érdeklődővé tenni
  3. Erős videók, amiket amúgy is fogyaszt, és utána jön az üzenet (fordított logika).
  4. Cselekvéssé változtatni az online jófejséget – kapcsolókártyák, adománykártyák és társaik
  5. Történet, személyesség, aktualitás, minőségi kivitelezés, következetesség, megoszthatóság

 

1.

Sorozatunkban már többször kifejtettük, hogy ma már nem létezik, csak sokcsatornás sikeres online marketing kampány. Egyszerre kell jelen lennünk a szöveges, a képi és a videós közösségi médiában, mindezek mögött egyértelmű, letisztult online elérhetőségnek kell állnia.

 

2.

Napjaink e-business üzleti modelljei és a keresőmotorok, illetve a közösségi média működése eredményeképpen az online térben (és egyre inkább a fizikai térben is) buborékok jönnek létre információszerzési hálózatainkban. A számunkra megjelenített online tartalom immár testreszabott, keresési és fogyasztási preferenciáink, baráti és ismerősi hálózatunk mentén algoritmizált, személyre szabott. Ez segíti a hosszabb időtartamú online tartalomfogyasztást és a kötődést, egyben elrejti előlünk azokat a tartalmakat, amiket még nem ismerünk, vagy kívül esnek érdeklődési körünkön. Ezeknek a buborékoknak az áttörése a legfontosabb kihívás a civil kampányok során, hiszen az egyik fő célunk új emberekhez eljuttatni üzenetünket, vagy új embereket bevonni társadalmi cselekvéseinkbe. Ennek legjobban működő eszköze az adott téma iránt halványan érdeklődők megszólítása, egyre növekvő mértékű bevonása, ezzel növekső súllyal jelenünk meg információfogyasztási körükben, egyben halványan, de megjelenünk ismerősei felületein is.

Ezen áttöréseknek jó metódusa a csatornák sokszínű használata, illetve váltogatása, illetve olyan tartalom létrehozása, mely általában érdekli az embereket.

 

3.

A fentebb leírt jelenség eredményeképpen az eddig megszokotthoz képest fordított logikát kell alkalmaznunk. Nem csak elsőre egyértelmű üzenetet kell kommunikálnunk, hanem általában érdekes tartalmakat létrehozni, melyekbe becsomagoljuk fő üzenetünket. Ha felkeltjük az érdeklődést, akkor megérett a pillanat a hálózat aktiválására.

 

Jó példák hatásos tartalmakra:

  • Rajzfilmsorozat szerethető főhőssel - érzékenyítést segítő tartalom, például szerethető rajzfilmfigura életén keresztül bemutatni a másságot a társadalmon belül, vagy felhívni a figyelmet olyan helyzetekre, melyeket élő szereplőkkel nehezebb, mert maga a téma önmagában társadalmi visszatetszést kelt
  • Közvetítés első személyben - bekapcsolódást segítő tartalmak. Ilyen lehet például, hogyha az a szervezet, aki közvetlenül segíti az embereket, a helyszínen bevonja aktivistáit, bepillanthatunk az életükbe, nyomon követhetjük a munkájukat. Ha rövöd filmek sorozatán keresztül megfigyelhetjük, hogy egy orvos hogyan gyógyít nehéz helyzetben élőket, hajlamosabbak vagyunk támogatni az adott civil szervezet ügyét
  • Érzelmes rövid történetek - például családi viszonyokkal kapcsolatos civil problémák esetében egy család életének bemutatása, a célcsoport közvetlen megszólítása rövid, tanulságos, a problémára felhívó jellegű történettel sikeres megoldás
  • Hatásos rövidfilmek vagy infografikus animációk - környezetvédelem, társadalmi problémák esetében egy rövid ismeretterjesztő videó, mely felhívja a figyelmet a problémára, felismerésszerű tudást ad át, ezt a fogyasztók önmaguktól is szívesen terjesztik, illetve teljesítjük a neveljük a célcsoportunkat elvet is.

 

4.

A civil szervezetek online aktivitása három célt szolgálhat: a mozgósítható hálózat növelése, működésünk támogatása, illetve meglévő hálózatunk lekötésének elérése. A második az online térben hatalmas kihívás. Ha még el is érjük célcsoportunkat, vagy sikerül megszólítanunk hálózatunkat, a támogatás könnyen megmarad az online lelkesedés terén, “csupán” lájkokban, megosztásokban, kommentekben nyilvánul meg, és nem aktív cselekvésekben, vagy támogatásokban. Az online támogató légkör cselekvéssé változtatása könnyen érthető, elérhető, és kivitelezhető akciók meghirdetése segítségével érhető el. Ugyancsak segítségünkre van ebben a YouTube néhány, kifejezetten civil szervezeteknek szóló szolgáltatása. Az egyik az, hogy regisztrált civil szervezetek elhelyezhetnek videójukban azonnali adományozásra lehetőséget nyújtó gombot, ezzel működésünket támogathaják. A másik az online videótartalmak könnyű megosztásának lehetősége a videóba ágyazható linkekkel, melyek más videókra, weblapunkra, vagy az adott esemény oldalára visznek el könnyedén. Mindkét szolgáltatás hatalmas segítség az előbbi hármas cél eléréséhez.

 

5.

A sikeres online civil kampányok fő jellemzői kulcsszavakban:

  • történet - leghatásosabb tartalmunk az érthető, szerethető, befogadható, némely esetekben a sokkoló történetek létrehozása és terjesztése. Üzleti szemmel kell nézni saját tartalmunkat, és azt kell elérni, hogy céljaink történeteken keresztül érjenek el szélesebb nyilvánosságot és nagyobb kötődést
  • személyesség - a társadalmi problémákat személyessé kell tennünk, ezzel közelebb hozva, illetve bevonva az embereket. Ez a megközelítés az információs burkokon való keresztül törést is segíti. A kezdetben semleges célcsoport számára a probléma személyessé tétele jelentheti az áttörést.
  • aktualitás - bár a civil szervezetek túlnyomó többségének tevékenysége egy folyamatos cél köré összpontosul, figyelnünk kell az aktualitásokat a területen. Javasolt a területünkön zajló, nagyobb hatású eseményeket figyelni, és állandó jelenlétünket friss videóval, üzenettel kiegészíteni. Ilyenkor nagy eséllyel bekerülünk a téma iránt érdeklődők figyelmének fókuszába, hitelesebb módon jelenünk meg, illetve kiugró ismertségre tehetünk szert.
  • minőségi kivitelezés - bár a civil szféra állandó jellemzője a forrás nélküliség, az online térben nem engedhetjük meg magunknak az alacsony minőségű megoldásokat. Az átlagos digitális kultúra fogyasztó magas színvonalú, designnel rendelkező tartalmakhoz szokott hozzá. Az ettől való minőségbeli eltérés - bár civil mivoltunkkal magyarázható lenne - nem elfogadható, bármilyen komoly üzenet hiteltelenné, amatőrré válik az új digitális generációk szemében.
  • következetesség - a folyamatos online jelenlét, következetes kommunikáció, rendszeres frissítések, megbízható tartalmak működtetése kulcsfontosságú. Ne kezdjünk bele blogba, ha csak néhány alkalommal tudjuk frissíteni, ne kezdjünk video sorozatba, ha csupán néhány tartalmunk van. A félbehagyott online projektek elkedvetlenítik, elfordítják tőlünk lehetséges célcsoportunkat.
  • megoszthatóság - nem lehet eléggé kihangsúlyozni a hálózatunk növelésének fontosságát, ez pedig nem működik könnyen, gyorsan megosztható tartalmak nélkül. Ezt a közösségi média alapvető működése jelentősen támogatja, a technológiára nem kell fókuszálnunk. De arra igen, hogy tartalmunk úgy legyen érdekes, hogy a közvetlenül megszólított személy ismerőseinek is érdekes legyen, tegyük vonzóvá számára a megosztást.

A bejegyzés trackback címe:

https://ujcivil.blog.hu/api/trackback/id/tr7314710721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Új generáció és Civil szerveződések

Ez a blog egy kutatás részeként íródik, amely 2017 őszén indult. A kutatás a civil szerveződések rekrutálási gyakorlatával, ezen belül elsősorban az új generációk bevonásával foglalkozik. Célunk ezen a felületen bemutatni a kutatás eredményei mellet a folyamatot, a kutatócsoport munkáját a tervezéstől a visszacsatolásig.

Friss topikok

süti beállítások módosítása